למה לקנות דירה בתל אביב דווקא עכשיו?

למה לקנות דירה בתל אביב דווקא עכשיו

מי שרוצה לקנות דירה בתל אביב, או בכלל, כנראה שאל את עצמו לא פעם ולא פעמיים האם עכשיו זה הזמן לכך? בתקופה האחרונה המשק לא יציב, ויש לכך השפעה ישירה על שוק הנדל”ן, גם בתל אביב. אז למה בכלל לקנות דירה עכשיו? הרי המחירים כרגע בהקפאה, אולי אפילו בירידה, ואולי הם אפילו ימשיכו לרדת… אז זהו שלא! אנחנו סבורים שלמרות הכל, אם אתם מחפשים דירה בתל אביב, לכו על זה ואל תחכו “לראות מה יהיה”, כי בסופו של דבר המחירים יעלו.

אסור לשכוח – כבר עברנו משברים בעבר

בשנים האחרונות היו לא מעט משברים בשוק הנדל”ן, הבולטים שבהם בשנת 2008, במחאה החברתית בשנת 2011 ועם פרוץ הקורונה בשנת 2020. ומה הדבר המשותף לכל המשברים הללו? שלאחר שהם חלפו, הייתה עלייה חדה של עשרות אחוזים במחירי הדירות.

כאנשים שעובדים בתחום לא מעט זמן, חוו את רוב המשברים הללו, ורואים את השוק היום, אנחנו חושבים שגם הפעם, המצב לא ישתנה משמעותית. אנחנו בהחלט צופים שלאחר המשבר, תחזור היציבות, והמחירים יקפצו מעלה משמעותית. מתי זה יקרה? יכול להיות שעוד חודשיים, עוד חצי שנה או עוד שנה, אי אפשר לדעת במדויק. אבל בסוף זה יקרה וזה רק עניין של זמן.

הפעם זה שונה, לא?

השוני העיקרי בין המשברים הקודמים לבין המצב היום היא שבעבר השוק היה קפוא לחלוטין ולא בוצעו כלל עסקאות, ואילו היום זה לא המצב. היום אנשים רוכשים דירות, אומנם לא בקצב דומה לקודם, אבל השוק לא קפוא, ובהחלט מתבצעות עסקאות. ונדגיש – השוק לא נעצר. וזו עוד נקודה שיכולה ללמד אותנו שהשוק עוד יתאושש ויחזור לעצמו.

וכנראה שלא רק אנחנו חושבים ככה… בפועל, אנשים רוכשים דירות, כנראה מתוך הבנה שעכשיו זו ההזדמנות שלהם לרכוש דירה בתנאים הטובים ביותר עבורם. מי שער למצב ויודע מה התרחש בשוק הנדל”ן בשנים האחרונות, מבין שעליו לנצל את התקופה הזו, ולקנות דירה דווקא עכשיו, לפני שהמחירים שוב יקפצו.

למה בעצם שהמחירים יקפצו?

אנחנו חיים במדינה קטנה, אבל האוכלוסייה כל הזמן הולכת וגדלה. המשמעות היא שהיצע הדירות לא מספיק לכמות האנשים שרוצים לרכוש דירה. והכלל הוא פשוט: כשיש יותר ביקוש מהיצע – המחירים עולים. המצב הזה נכון פי כמה בתל אביב, שיש בה היצע דירות מוגבל, יחסית מעט קרקעות לבנייה, והמון אנשים שרוצים לגור בעיר הכה מבוקשת.

בנוסף, אין אצלנו חוק שמגן על שוכרי הדירות, ולמעשה כל בעל דירה יכול לקבוע מחיר כאוות נפשו, מה שאומר שלשוכרים אין שום וודאות לגבי שכר הדירה אותו הם צפויים לשלם. הרי בתום תקופת השכירות אין שום מניעה שבעל הדירה יעלה להם את שכר הדירה, גם בעשרות אחוזים. הדבר הזה גורם לחוסר יציבות ולחוסר וודאות, וגורם לאנשים רבים להעדיף לרכוש דירה ולהיות אחראיים לגורלם, מאשר להיות נתונים לחסדיו של בעל דירה זה או אחר.

מה היתרון בלקנות בשוק של היום?

היתרון המשמעותי ביותר הוא שהשוק הפך משוק של מוכרים, לשוק של קונים. הכוח נמצא היום אצל הקונים, מה שאומר שיש להם מרחב תמרון רחב יותר, ולא רק בתנאי הרכישה, זה מתחיל עוד הרבה קודם. בשוק של היום יש לקונים מבחר דירות גדול יותר, כיוון שאם בעבר דירות “נחטפו” מיד עם צאתן לשוק, היום הכל מתנהל בצורה יותר רגועה ואיטית. אז מעבר לזה שאין לחץ לראות מייד כל דירה, ואפשר לנהל את החיפוש בצורה רגועה יותר, יש גם אופציות רבות יותר. וכמובן, אי אפשר להתעלם מהיתרון המרכזי – המחירים נוחים יותר מלפני כמה חודשים, וכאמור, לקונים יש יותר כוח, מה שמשפיע ישירות על המשא ומתן מול מוכרי הדירות.

ואם בכל זאת המחירים ימשיכו לרדת?

כרגע רוב מחפשי הדירות “יושבים על הגדר” וממתינים לראות מה יקרה למחירים. אבל חשוב לזכור שמי שמחפש דירה, עדיין יצטרך לקנות דירה, בין אם זה עוד חודש או עוד שנה. היינו, הצורך של מחפשי הדירות ברכישת דירה, לא ייעלם… אז הם יחכו שהמצב יתבהר והשוק יתייצב, מה שאולי הגיוני לעשות, אבל וברגע שהמשבר יחלוף – כל מחפשי הדירות יחזרו לשוק… או אז הכוח יחזור למוכרים, המחירים יאמירו וכולנו נצטער שלא קנינו דירה כשעוד היה אפשר. ועד לאן המחירים יעלו? אי אפשר לדעת, אבל כל עוד אנשים צריכים לקנות דירות, יש כמות מוגבלת של דירות ומספר התושבים במדינה הולך וגדל – כנראה שהמחירים יישארו יציבים וחזקים, ואף ימשיכו לעלות.

 

מחפשים דירה בתל אביב ואתם מתלבטים האם להמשיך בחיפושים או להקפיא אותם בגלל המצב? חוששים שברגע שתרכשו דירה המחירים ירדו משמעותית? אנחנו ב”יש נדל”ן” מכירים היטב את שוק הנדל”ן התל אביבי, וחווינו איתו לא מעט משברים. נשמח לשוחח ולייעץ לכם מהניסיון שלנו, ואולי אפילו למצוא לכם דירה בתל אביב.

 

שלכם,

שחר רבינוביץ

שותף מייסד, סוכנות “יש נדל”ן”

קבלו ייעוץ חינם
השאירו פרטים ומומחי הנדל"ן שלנו ידברו איתכם בקרוב
דילוג לתוכן