כל מה שצריך לדעת על תשלום מס רכישה

מחשבון מס רכישה

אם אתם מעוניינים לקנות דירה, וודאי כבר אתם כבר יודעים שתצטרכו לשלם מס רכישה. אולי לא בדקתם כמה, מתי ואיך, אבל ככל הנראה שמעתם שתצטרכו לשלם משהו. בטח לא תתפלאו לדעת שעוד לפני מציאת הדירה שאתם רוצים לקנות, אתם יכולים להעריך את הסכום אותו תצטרכו לשלם, דבר שיאפשר לכם להיערך בהתאם, ולהתאים לכך את התקציב אותו אתם מקצים לרכישה. אז בואו נעשה קצת סדר בדבר הזה שנקרא מס רכישה.

מהן מדרגות מס הרכישה על דירת מגורים נכון להיום?

ביום 16.1.22 עודכנו מדרגות מס הרכישה, המתעדכנות אחת לשנה, בהתאם לחוק. בהתאם לחוק, מי שרוכש דירת מגורים יחידה כהגדרתה בחוק, יחויב במס רכישה לפי המדרגות הללו:

  1. על חלק השווי שעד 1,805,545 ₪ – לא ישולם מס.
  2. על חלק השווי העולה על 1,805,545 ₪ ועד 2,141,605 ₪ – 3.5%.
  3. על חלק השווי העולה על 2,141,605 ₪ ועד 5,525,070 – 5%.
  4. על חלק השווי העולה על 5,525,070 ₪ ועד 18,416,900 ₪ – 8%.
  5. על חלק השווי העולה על 18,416,900 ₪ – 10%.

ככל ואינכם עונים להגדרה של דירה יחידה כהגדרתה בחוק, יחושב מס הרכישה לפי מדרגות החלות על רכישת דירה נוספת:

  1. על חלק השווי שעד 5,525,070 ₪ – 8%.
  2. על חלק השווי העולה על 5,525,070 ₪ – 10%.

ניתן להיכנס למחשבון של רשות המסים בלינק הבא, ולראות מס הרכישה אותו תידרשו לשלם: https://www.misim.gov.il/svsimurechisha/FrmFirstPage.aspx#nbb.

האם אני חייב לשלם את זה?

בהחלט. מס רכישה מוטל על כל מי שרוכש דירה בישראל, והוא משולם לרשות המסים באמצעות משרדי מיסוי מקרקעין השונים ברחבי הארץ. בעת העברת הזכויות בדירה שרכשתם על שמכם, תידרשו להציג בלשכת רישום המקרקעין אישור בדבר היעדר חוב במס רכישה. אז אם אתם רוכשים דירה – אין לאן לברוח… את המס תצטרכו לשלם, אז לפחות כדאי שהיה לכם כמה שיותר מידע אודותיו כבר לפני ביצוע העסקה.

אבל זו הדירה היחידה שלי…

גם אם מדובר בדירת מגורים יחידה, ככל וסכומה עולה על 1,805,545 ₪, יהא עליכם לשלם מס רכישה. העובדה כי מדובר בדירת מגורים יחידה, נותן הקלה לעניין גובה המס, אולם אינו פוטר לחלוטין, ככל וסכום הדירה הוא מעל הסכום שנקבע במדרגת הפטור הראשונה (וסביר להניח שאם אתם מחפשים דירה בתל אביב אז הדירה שתרכשו תהיה מעל הסכום הזה…).

מתי בעצם אני צריך לשלם את זה?

לאחר חתימה על הסכם הרכישה, על רוכש הדירה להגיש למיסוי מקרקעין הצהרה אודות הרכישה. לאחר שהדיווח יתקבל במשרדי מיסוי מקרקעין, תתקבל הודעה שההצהרה נקלטה. בהמשך, יתקבל שובר לתשלום מס רכישה, בהתאם לסכום הרכישה עליו הוצהר (ככל ויש צורך לשלם מס). את התשלום יש לבצע עד 60 יום מתאריך חתימת הסכם הרכישה, ואם לא תעשו כן הסכומים יישאו ריביות וקנסות.

יש דרך לשלם פחות?

הוראות החוק מעניקות הקלות במקרים מסוימים, למשל למשפרי דיור. כך למשל, מי שבבעלותם שתי דירות, אולם הם מתכוונים למכור את שתיהן כדי לרכוש דירה אחת במקומן, עשויים להיות זכאים לפטור ממס רכישה, בהתקיים התנאים הקבועים בחוק.

במקרים אחרים, המחוקק קבע “חזקת דירה יחידה”, וזאת על מנת להקל עלינו במקרים ספציפיים, שהם חלק מהחיים היומיים של רובנו. לדוגמה: אם רכשתם דירה, אולם עדיין לא מכרתם את דירתכם הנוכחית – למעשה אתם בעלי שתי דירות. אלא שבמקרה כזה, החוק מאפשר לכם למכור את דירתכם השנייה תוך פרק זמן מסוים המוקצב בחוק, ובתקופה זו למעשה תוקפא הדרישה לתשלום מס רכישה. דוגמא נוספת: במניין הדירות שלכם לא תיחשב דירת ירושה שחלקכם בה אינו עולה על חצי או דירה שנרכשה על ידכם שחלקכם בה אינו עולה על שליש. אנו ממליצים להיעזר בעו”ד המומחה למיסוי מקרקעין לפני הרכישה, כדי לדעת בדיוק מהו גובה המס אותו תידרשו לשלם והאם אתם זכאים להקלות כלשהן בהתאם לחוק.

 

רוכשים דירה בתל אביב ולא יודעים כמה מס רכישה תצטרכו לשלם? אנחנו ב”יש נדל”ן” עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם עו”ד בעל ניסיון רב בתחום של מיסוי מקרקעין (ולנו עצמנו גם יש לא מעט ניסיון בתחום) ונשמח לייעץ לכם במידת הצורך.

 

שלכם,

שחר רבינוביץ

שותף מייסד, סוכנות “יש נדל”ן”

קבלו ייעוץ חינם
השאירו פרטים ומומחי הנדל"ן שלנו ידברו איתכם בקרוב
דילוג לתוכן