האם עדיף לקנות דירה ששופצה זה עתה או דירה ישנה שזקוקה לשיפוץ ולעשות זאת בעצמנו?

אם אתם רוצים לקנות דירה במרכז ת”א או בצפון הישן והתחלתם לראות דירות, וודאי שמתם לב שישנן דירות ישנות מאוד שזקוקות לשיפוץ, ולעומתן ישנן דירות ששופצו ע”י הבעלים הנוכחי וכל שצריך זה להיכנס לגור בהם. אז איך תדעו מה עדיף מבחינתכם? לכל מצב היתרונות והחסרונות שלו, ולפני הרכישה של דירה זו או אחרת, כדאי שתשאלו את עצמכם מספר שאלות.

האם “התאהבתם” בדירה ממבט ראשון?
כשהדירה משופצת אדריכלית, ניתן לדעת מיד יודעים אם הדירה לטעמנו ואם אהבנו אותה, שהרי זו שאלה פשוטה שהתשובה אליה היא כן או לא. בדרך כלל ברגע הראשון שנכנסים לדירה מרגישים את תחושת ההתרגשות והאושר שהדירה גורמת לנו ויותר מזה – נדהמים מהיופי וטוב הטעם של השיפוץ וממצב הנכס.

לעומת זאת, כאשר הדירה ישנה וזקוקה לשיפוץ (ולעיתים אפילו מוזנחת מאוד), יהיה לנו יותר קשה לדמיין כיצד היא תיראה אחרי שיפוץ ולראות את הפוטנציאל הטמון בה. במצב כזה יהיה לנו לא פשוט להבין האם הדירה מתאימה לצרכים שלנו והאם כדאי לרכוש אותה. ובכל זאת, ישנם אנשים שיכולים לדמיין ולראות את הפונטציאל הגלום בנכס הזקוק לשיפוץ – מתרגשים כאשר הם רואים את החלל, את מבנה הדירה, החלונות, המיקום והנוף ופשוט יודעים בתוכם שזה הנכס המתאים עבורם.

מה מחיר הדירה והאם הוא אכן משקף את השיפוץ שנעשה?
לפעמים כשניכנס לדירה משופצת אדריכלית נרגיש כאילו נכנסנו לדירה מתוך מגזין עיצוב, אבל אז נשמע את המחיר המבוקש על הנכס וברוב הפעמים, בשלב הזה תיעתק נשימתנו. נכון שלפעמים בעלי הנכס מתמחרים את הדירה המשופצת בצורה דרסטית וחסרת מעצורים, אך תמיד יש קונים שיהיו מוכנים לשלם את המחיר המבוקש – בין אם זה פשוט כי הם התאהבו בנכס ובין אם זה כיוון שאין להם זמן, סבלנות או כישורים לערוך שיפוץ יסודי. תמיד יהיו אנשים שיעדיפו לשלם מחיר קצת יותר גבוה, אבל להתפנק בדירת חלומות (והאמת היא שזה ממש כיף!).
בדירה לשיפוץ לעומת זאת, בדרך כלל המחיר יהיה זול יותר וישקף את ההשקעה הכספית הנדרשת בשיפוץ. עם זאת, שרוכשים דירה שזקוקה לשיפוץ, צריך לקחת בחשבון את עלות השיפוץ, ולדעת שנצטרך להשקיע סכום כסף נוסף, מלבד עלות הדירה. יש אנשים שמעדיפים לקנות דירה שזקוקה לשיפוץ, שכן הם נהנים לבנות בעצמם, לבחור בעצמם ולעצב בעצמם – עד שתיווצר דירת החלומות בדיוק כמו שדמיינו. כמו כן, כאשר אנו משפצים את הדירה בעצמנו אנחנו יודעים בדיוק מה רמת החומרים וביצוע העבודה ויכולים להיות שקטים שהכל לשביעות רצוננו ועומד בסטנדרטים שלנו.

מה העלות של שיפוץ? איך זה עובד בדיוק?
מבחינת קבלני השיפוץ, ישנם שני פרמטרים של תמחור.

העבודה ה”שחורה”: שבירת קירות, בניית קירות, חלוקת המבנה מחדש, אינסטלציה, חשמל, הרמת  הריצוף הישן, פינוי הפסולת וכו’. העלות של העבודות הללו תלויה כמובן בגודל הדירה וברמת המקצוענות של הקבלן.

העבודה ה”לבנה”: ריצוף, פרקט, אלומיניום, חדר רחצה, מטבח, נגרות, דלתות פנים, דלת חוץ, ריהוט וכו’. העלות של העבודות הללו משתנה בהתאם לרצונות ולטעם האישי שלכם. כך למשל, ניתן להתקין מטבח שעולה 8,000 ₪, או “להתפרע” ולבחור מטבח שעלותו מגיעה ל-200,000 ₪. ככל שהטעם שלנו יהיה יקר ולא מתפשר, עלות השיפוץ תגדל בהתאם.

כיוון שבדרך כלל המחירים משתנים בהתאם לפרמטרים שונים (גודל הדירה, לוחות הזמנים, הספקים עימם עובדים וכו’), כדאי לבדוק כמה בעלי מקצוע ולבחור במי שיכול לבצע את העבודה בהתאם לדרישותיכם ובמסגרת התקציב.

מה חשוב לבדוק לפני רכישה של דירה משופצת אדריכלית?
ההצעה הכי טובה שלנו לפני רכישה של דירה משופצת אדריכלית היא להביא לדירה חברת בדק בית מומלצת, שתבדוק את טיב העבודה שבוצעה בדירה, את טיב החומרים בהם השתמשו בשיפוץ, שאין רטיבות נסתרת, בלאי בצנרת או במערכת החשמל וכו’. לאחר שהבדיקה תיערך וניווכח שהכל בסדר בדירה (בתקווה שאכן כך יהיה), נוכל להיות שקטים שאנו לא רוכשים “חתול בשק”. לעניות דעתנו אם אנו מתכוונים לרכוש דירה משופצת, ומן הסתם אנחנו משלמים על השיפוץ הזה (שהרי הוא משתקף במחיר הדירה), עלינו לבדוק את טיב השיפוץ שבוצע ולא לחסוך את עלות הבדיקה.

 

רוכשים דירה בתל אביב ומתלבטים האם לקנות דירה משופצת אדריכלית או לקנות דירה ישנה ולשפץ אותה בעצמכם? אנחנו ב”יש נדל”ן” בעלי לא מעט ניסיון בתחום (ומכירים את כל אנשי המקצוע הנכונים שיוכלו לעזור לכם בתהליך) ונשמח לייעץ לכם במידת הצורך.

 

שלכם,

שחר רבינוביץ

שותף מייסד, סוכנות “יש נדל”ן”

קבלו ייעוץ חינם
השאירו פרטים ומומחי הנדל"ן שלנו ידברו איתכם בקרוב
דילוג לתוכן